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토론자료실/나폴리4부작

⑤ 토론논제 - 4권 잃어버린 아이 이야기

by 책이랑 2020. 8. 18.

9781925240023-1.pdf

1. 나폴리4부작은 평론가들로부터 널리 찬사를 받고 독자들의 사랑을 받고 있다. 무엇이 그들을 그렇게  만드는지?

 

2. 엘레나와 릴라의 관계는 사랑, 질투, 비열함, 관대함, 지적 참여와 지적 경쟁이 있다.  이 허구적인 우정이 진실처럼 들리는가? 이 관계는 왜 지속되는 걸까?


3.이 소설은 남자와 여자의 관계에 대해 뭐라고 하는가? 긍정적인 관계가 묘사되어 있는가? 엘레나는 '남자와의 모든 관계는 오직 동일한 모순만을 재현할 수 있는지'에 대해 궁금해한다. 모든 로맨스는 불행으로 끝날 운명인가? 왜 혹은 왜 아닌가?

4. 엘레나는 가끔 그러나 규칙적으로 릴라가 어떻게 '나쁘게 만들었는지'에 대해 글을 쓴다. 라일라에게 본질적으로 결함이 있는 것이 있는가? 가끔 묘사되듯이 그녀는 악한가? 린라가 겪는 경계의 해체는 무엇인지? 신경 장애인가 아니면 뭐가 더 있나?

5. 엘레나는 항상 이웃을 넘어 자신의 세계를 확장하고 싶었지만, 여러 가지 면에서 거기에 얽매여 있다. 그녀는 자신의 과거를 벗어날 수 있을까? 다른 등장인물들은 어떤까? 물론 릴라도 그렇지만, 성공한 정치인이 되는 니노도 그렇다. 누구나 과거를 벗어날 수 있을까? 과거를 탈출하는 것은 실제로 무엇을 의미하는가?

6. 앞의 문제와 관련하여, 그 질문은 무엇인가? 유전적이든 사회적이든 부모가 자녀에게 미치는 영향? 예를 들어, 니노도 어머니를 배반한 아버지의 모습에 구역질이 나고(MBF 221) 엘레나는 이스키아에서 도나토 사라토레(Donato Saratore)를 처음 보았을 때, 두 남자의 닮은 점은 전혀 볼 수 없지만, 점차 니노도 그의 아버지와 똑같다는 것을 알게 된다. 마찬가지로 스테파노도 처음에는 릴라와 엘레나에게는 아버지와 다른 것 같지만 나중에는 그 안에서 돈 아킬의 그림자를 보게 된다. 그리고 엘레나는 그녀의 어머니로 변하는 것을 두려워하지만 나중에 그녀의 약간의 절뚝거리는 것을 환영하게 된다.
엘레나의 질문에 대한 답은 무엇인가? '우리 부모님들은 절대 죽지 않을 수도 있고, 모든 아이들이 불가피하게 그들 자신을 감추고 있을 수도 있을까?' (SNN 48).


7. 앞의 두 문제에서 나온 대로, 운명은 이 소설들에서 고정된 것으로 보여지는가, 아니면 변화 가능한 것으로 보여지는가?

8. 자아는 어때. 고정된 것인지, 아니면 바꿀 수 있는 것인지? 그것은 고유성을 찾을 수 있는 것인지? 엘레나는 '무엇이 마침내 나를 나 자신으로 회복시켰는가what finally restored me to myself(SNN 467)'라고 쓰고서 즉시 '내 자신이 무엇인가?'라고 묻는다. 나폴리4부작에서는 자아 감각에 대해 뭐라고 하는지?

 

9. 릴라는 왜 나폴리를 떠나지 않는 걸까? 그녀는 올리비에로 선생님이 자신을 위해 보았던 운명(예: SNN 381)을 거스르는 것인가, 아니면 출생과 성격으로 인해 자신에게 정해진 운명을 완수하고 있는 것인가?

10.올리비에로 선생님은 '평범한 사람으로 남기를 바란다면, 그와 그의 자식들, 그의 자식들은 아무 가치도 없다'(MBF 72)고 말한다. 릴라는 평민으로 남기를 원하는가? 그녀는 무엇을 받을 자격이 있는가?

11. '그녀가 이 세상 어디에도 머리카락 한 올 남기지 않고 사라질 길을 찾은 것은 당연하다고 생각한다.'(MBF 21), 엘레나는 시리즈의 맨 처음에 이렇게 쓰고 있다. 릴라가 사라지면 어떻게 되는 것인지? 우리는 그녀의 실종이 육체적인 행위인지 초자연적인 행위인지 이해해야 하는 것일까?

12. 소설 속의 인물들, 특히 엘레나는 종종 자기 자신이나 세계에 대해 심오한 실현을 하게 되는데, 얼마 지나지 않아(혹은 오래) 생각을 바꾸게 된다. 무엇이 일정하게 남아 있는가? 엘레나의 통찰력 중 어느 것이 변하지 않고 남아 있을까?

13. 어느 날 릴라를 보고 이웃을 거닐면서 엘레나는 마치 처음 보는 것처럼 여자의 몸을 알아차린다. 그녀는 자기보다 겨우 10년 정도 나이가 많은 여성들이 노동이나 도착 때문에 결국 닮아간 남편, 아버지, 형제의 몸에 의해 소비되었다는 것을 인식한다.
노년의, 병으로' (SNN 102) 소설 내내 엘레나의 몸에 대한 인식은 어떻게 변할까? 예를 들어 분노, 폭력, 모성애, 성적인 것과 관련하여 여성의 신체는 어떻게 이해되는가?

14. 모성애는 둘 다 깊은 기쁨으로 그려진다. 그리고 질질 끄는 의무의 모순이 있는가?
모성이 해결 가능한가? 어떻게 엄마가 죄책감 없이 만족스러운 삶을 살 수 있을까?

15. 특히 <잃어버린 아이 이야기>에서 엘레나는 자신의 지적 페미니즘과 자신의 삶을 살아가는 방식 사이의 모순을 느낀다. 어떻게 여성이 페미니스트가 되고 그들이 살아가는 방식의 모순을 설명할 수 있을까? 여성이 남성에게 '발견된다'는 엘레나의 결론이 정확한가? 탈출이 가능한가, 아니면 싸우는 것이 가능한가? 발명품?

16. 라일라는 그 어떤 것도 '부자와 가난한 자 사이의 갈등을 해소할 수 없다'(SNN 208)고 주장한다. 라일라는 항상 이것을 믿는가? 그 책들이 이 경치를 지지하는가? 너의 의견은 어떠니? 그 소설들이 어떤 특정한 정치적 입장을 지지하는가?

17. 프랑코는 엘레나에게 '당신이 주인공에게 자신의 방식으로 사물의 조각들을 조립할 수 있는 능력을 주는 곳'(TWWS 79)의 구절들을 존경한다고 말한다. 이것은 저자인 엘레나 페란테가 소설 속의 엘레나 그레코처럼 할 수 있는 것인지? 


18. 엘레나가 데데에 대해 이야기한 것에 대해, 라일라는 '우리 각자가 자신에게 맞는 대로 내레이션을 한다'(TWWS 237)고 대답한다. 엘레나는 믿을만한 나레이터인가? 엘레나는 자신의 서사를 릴라에게 이기는 방법으로 보고 릴라라의 수첩을 던져버렸다. 이 소설들에서 말과 글은 얼마나 많은 힘을 가지고 있는가?

 

19. 엘레나는  자신이 항상 " 되다"라는  동사에 매료되어 있다는 것, 릴라에게 뒤처지고 싶지 않았기 때문에 그게 뭔지 모르지만 항상 무언가가 되고 싶어했다는 것을  알아차리고, 그녀는 '다시 시작해야 했지만, 이번에는 나 자신을 위해, 그녀와 상관없이, 어른이 되기 위해서'라고 결심한다(TWWS347). 그녀는 이렇게 하는데 성공했는지?

 

20. 엘리사는 엘레나에게 '가서 언니 책에 대해서나 생각해봐, 인생은 책과는 다른 거야'(SLC 121)라고 말한다. 책은 사람들을 현실에서 멀어지게 하는가? 엘레나는 릴라가 폄하하듯 '곤충 똥처럼 보이는 저 검은 표식'(SLC 431)에서 삶의 의미를 찾고 있는가? 이때 릴라는 정당한가? 엘레나의 의미에 대한 욕망을 조롱하는 것인지?

 

Questions for discussion

1. The Neapolitan novels have been widely acclaimed by critics and adored by readers. What makes them so admired?

2. The relationship between Elena and Lila swings between love, envy, meanness, generosity, intellectual engagement and intellectual rivalry. Does this fictional friendship ring true? Why does it endure?

3. What does the novel say about relationships between men and women? Are there any positive relationships depicted? Elena wonders whether ‘every relationship with men can only reproduce the same contradictions’(SLC 233). Are all  romances destined to end in unhappiness? Why or why not?

4. Elena writes occasionally but regularly about how Lilais ‘badly made.’ Is there something essentially flawed in Lila? Is she evil, as she is sometimes described? What are Lila’s dissolving boundaries? Are they a nervous disorder or something more?

5. Elena has always wanted to expand her world beyond her neighbourhood, yet she is tied to it in many ways. Can she ever escape her past? What about other characters – Lila of course but also, for example, Nino, who becomes a successful politician. Can anyone escape their past? What does escaping one’s past actually mean?

 

6. In relation to the previous question, what is the influence, whether genetic or social, of parents on their children? For example, Nino is sickened by his father’s betrayal of his mother (MBF 221), and when Elena first sees Donato Sarratore on Ischia she can’t see any resemblance between the two men, but gradually she comes to see that Nino is just like his father. Similarly, Stefano at first seems to Lila and Elena to be different from his father, but later they see shadows of Don Achille in him. And Elena is terrified of turning into her mother but later comes to welcome her slight limp.

What is the answer to Elena’s question: ‘Is it possible that our parents never die, that every child inevitably conceals them in himself?’ (SNN 48).

 

7. Following on from the previous two questions, is destiny seen as fixed in these novels, or changeable?

 

8. What about the self—is it fixed or changeable? Is it even identifiable? When Elena writes about ‘what finally restored me to myself’, she immediately asks ‘what myself?’ (SNN 467). What do the Neapolitan novels say about the notion of self-ness?

 

9. Why doesn’t Lila ever leave Naples? Is she defying the destiny that Maestra Oliviero saw for her (e.g. SNN 381) or is she fulfilling a destiny that was set for her by virtue of her birth and personality? 

 

10. Maestra Oliviero says that ‘If one wishes to remain a plebeian, he, his children, the children of his children, deserves nothing’ (MBF 72). Does Lila wish to remain a pleb? What does she deserve?

 

11. ’I take it for granted that she has found a way to disappear, to leave not so much as a hair anywhere in this world’ (MBF 21), Elena writes at the very start of the series. What happens to Lila when she disappears? Are we meant to  understand her disappearance as a physical or supernatural act?

 

12. Characters in the novels, especially Elena, often come to profound realisation about themselves or the world, only to change their ideas soon (or long) after. What remains constant? Which, if any, of Elena’s insights remain unchanged?

 

13. Walking through the neighbourhood after seeing Lila one day, Elena notices women’s bodies as if for the first time. She recognises that women only a decade or so older than her ‘had been consumed by the bodies of their husbands, fathers, brothers, whom they ultimately came to resemble, because of their labors or the arrival

of old age, of illness?’ (SNN 102). How does Elena’s perception of her body change throughout the novels? How are women’s bodies understood in relation to, for example, fury, violence, motherhood, and sexuality?

 

14. Motherhood is portrayed as both profound joy and dragging obligation. Are the contradictions of motherhood ever resolvable? How can a mother live a fulfilling life without guilt?

 

15. Particularly in The Story of the Lost Child, Elena feels the contradiction between her intellectual feminism and the way she is living her life. How can women be feminists and account for the contradictions in how they live? Is Elena’s conclusion that women are ‘invented’ by men accurate? Is it possible to escape or fight this invention?

 

16. Lila argues that nothing can ‘eliminate the conflict between the rich and the poor’ (SNN 208). Does Lila always believe this? Do the books support this view? What is your opinion? Do the novels support any particular political position?

 

17. Franco tells Elena he admires the passages in her book ‘where you give the protagonist the capacity to put together the fragments of things in her own way’ (TWLTWS 79). Is this what Elena Ferrante has Elena Greco do?

 

18. In response to Elena telling her about Dede, Lila responds that ‘each of us narrates our life as it suits us’ (TWLTWS 237). Is Elena a reliable narrator? Elena sees her narrative as a way to win against Lila, and she threw away Lila’s notebooks. How much power do words and writing have in these novels?

 

19. When Elena realises that she has always had a fascination with the verb become, and that she has wanted to become something (although she can’t define what) only because she didn’t want to be left behind by Lila, she decides that she ‘had to start again to become, but for myself, as an adult, outside of her’ (TWLTWS347). Does she succeed in this? 

 

20. Elisa tells Elena to ‘go think about your books, life is for something else’ (SLC 121). Do books take people away from real life? Does Elena look for the meaning of life in ‘that line of black markings that look like insect shit’ (SLC 431), as Lila disparagingly says? Is Lila justified in mocking Elena’s desire for meaning?



출처: https://booksreview.tistory.com/1361 [책이랑]

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