본문 바로가기
토론자료실/나폴리4부작

④ 토론질문- 3권 떠나간 자와 머무른자

by 책이랑 2020. 8. 18.

1. 3권에서 엘레나와 엄마 사이의 관계의 변화가 있는지? 시간이 지났어도 그 둘사이의 힘의 역관계는 변하지 않고 그대로인지?

 

2. 가족들이  불평하는 것처럼 엘레나는 가족들에게 잘못 하고 있는지? 가족들과 거리가 점점 멀어지는 것에 대해 엘레나의 책임은 어느 정도인지?

 

3.  어떤 사건 때문에 엘레나는 폭력과 추악함이 고향동네에 국한 된 것이 아니라는 생각을 하게 되었는지? 이런 깨달음은 엘레나에게 어떤 영향을 미쳤는지?

 

4. 엘레나가 고향동네에서 자라면서 만들어진 세상에 대한 시각은  더 큰 도시신 플로렌스에 사는 엘레나의 삶에 얼만큼 영향을 미쳤는지?

 

5. 소설 속에서 작가는 정신과- 몸 사이의 관계에 대해 어떤 입장인지?

 

6. 고리대금업자인 마누엘라 솔라라의 아들이자 한때 릴라에게 구혼을 했던 미켈레는 “돈이 시나리오를 만들고, 상황을 만들고 사람들의 생활을 만든다"고 말한다. 이것이 저자의 생각이라고 여겨지는지? 엘레나와 릴라의 행동과 성격은 돈에 얼만큼의 영향을 받았다고 생각하는.지. 돈에 대한 엘레나의 태도는 릴라의 태도와 다른가?

 

7. 마르첼로와 결혼하는 여동생에 대해 맹비난 하는 엘레나의 행동이 정당하다고 생각하는지? 이런 전개는 엘레나와 가족들의 관계에 어떻게 영향을 미쳤는지?

 

8. 릴라와 엘레나가 모성에 대한 태도가  다른지?

 

9. 페란테는 엄마가 지는 부담감과 아버지가 가지는 수동적인 역할에 대해 짐에 대해서 묘사했다. 이 소설에스는 이것이 일반적이라고 할 수 있는지, 아니면 특별한 시간과 장소에서만 그런지?


10. 엘레나는 새로운 페미니스트 글쓰기와 씨름하고, 플로렌스의 교양 있는 여성 친구들과 여성 문제를 토론하며, 이웃에 의해 자신에게 주입된 여성에 대한 생각을 새로운 페미니스트 모델과 조화시키기 위해 노력한다. 반면 명시적으로 말해지지는 않았지만 남성성과 남성성에 대한 동시대의 변화가 책의 남성 등장인물에 어떤 영향을 미쳤는지?

 

11. 릴라는 엘레나에게 "우리 모두는 우리의 인생을 각자에게 맞게 기술하는 거야." 엘레나는 얼마나 믿을 많한 화자인지?

 

12. Ferrante의 네폴리4부작은 "현대 소설에서 가장 풍부한 우정의 초상화의 중 하나"(John Powers, NPR의 프레쉬 에어)로 묘사되어 왔는데,  페란테가 여자들 사이의 우정의 본질을 포착했다는 것에 동의하는지? 여러분의 우정은 엘레나와 라일라의 관계를 닮았는지?

 

13. 엘레나에 대한 릴라의 높은 기준이 친구를 고무시키거나 마비시키는 데 더 많은 도움이 되는지?

 

14. 니노는 엘레나가 실제로 자신의 것인 성격적 특성과 업적을 릴라에게 귀속시킨다고 말하는데 이게 사실이라고 보는지? 만약 그렇다면, 어떤 특징들이 있는지?

 

15. 릴라는 우연으로는 아무 일도 일어나지 않는다고 단언한다. 이 소설에서 정말로 예상치 못한 일이 일어날까, 아니면 모든 사건이 첫 번째 책에서 기원으로 거슬러 올라갈 수 있을까?

 

16. 마지막 편은 어떻게 예상하는지? 니노와 엘레나는 정말 함께 새로운 삶을 시작할 것인지? 그 관계가 릴라와 엘레나의 유대관계에 어떤 영향을 미칠럴지?

 


 

Discussion Questions

1. In this installment of the series, is there a shift in Elena’s relationship with her mother? Or is their dynamic essentially unchanged by time?

 

2. Has Elena treated her family in Naples unfairly as they claim? How much guilt must she carry for the increasing distance between her and her family?

 

3. What events lead Elena to understand that violence and ugliness do not end at the border of the old neighborhood? How does this revelation affect her?

 

4. How does the worldview Elena formed growing up in the neighborhood influence her adult life in more cosmopolitan Florence?

 

5. How does Ferrante explore the relationship between mind a body over the course of the novel?

 

6. Michele Solara, the son of the feared loan shark Manuela Solara and Lila’s one-time suitor, says that “money invents scenarios, situations, peoples lives.” Does Ferrante seem to believe this? How much of Elena and Lila’s actions and character are determined by money? Does Elena’s relationship to money and power differ from Lila’s?

 

7. Is Elena’s violent reaction to her younger sister Elisa’s relationship with Marcello Solara justified? How does this development affect Elena’s relationship with their family?

 

8. How do Lila and Elena approach motherhood differently?

 

9. Ferrante delineates a stark difference between the burden of motherhood and the passivity of fatherhood. Is this dynamic specific to the time and place of the novel, or is it universal?

 

10. Elena grapples with new feminist writing, debates women’s issues with her cultured circle of female friends in Florence, and makes an effort to reconcile the idea of women instilled in her by the neighborhood with the new feminist model. What unspoken, contemporaneous shifts for men and masculinity affect the male characters in the book?


11. Lila says to Elena, “Each of us narrates our life as it suits us.” How reliable is Elena as a narrator?

 

12. Ferrante’s Neapolitan novels have been described as “one of modern fiction’s richest portraits of friendship” (John Powers, NPR’s Fresh Air). Do you agree that Ferrante captures the nature of friendship between women? Do your friendships resemble Elena and Lila’s relationship in any way?

 

13. Do Lila’s high standards for Elena do more to inspire or to paralyze her friend?

 

14. Nino says that Elena attributes character traits and achievements to Lila that actually belong to her. Do you think this is true? If so, which traits?

 

15. Lila asserts that nothing ever happens unexpectedly. Does anything truly unexpected happen in this novel, or can all the events be traced back to their origins in the first book?

 

16. What are your predictions for the final installment? Will Nino and Elena really start a new life together? How will that relationship affect the bond between Lila and Elena?

(Questions are issued by the publisher.)

 

top of page (summary)

댓글