본문 바로가기
토론자료실/나폴리4부작

③ 토론질문-2권- 새로운 이름의 이야기

by 책이랑 2020. 8. 18.

Story of a New Name (Ferrante)Discussion Questions

출판사가 제시한 토론질문들

출처:https://www.litlovers.com/reading-guides/fiction/10358-story-of-new-name-ferrante?start=3

1. 이 작품의 맨 앞부분에서  우리는 엘레나가 라일라의 공책을 강물에 던져 엘레나의 글을 모두 파괴시켰다는 사실을 알게 되는데, 그 때문에 엘레나는 자신의 글의 수준을 높일 수 있었다. 엘레나의 성공은 만약 있다면 어느 정도까지 라일라의 성공에 의지하고 있는 걸까?

 

2. 릴라와 스테파노가 별거하기 전부터 눈치아는 릴라가 그렇게 젊은 나이에 결혼한 것에 대해 유감의 뜻을 표하고 있었다.  실제로 넨지아, 페르난도, 리노가 닐라를 결혼하도록 압력을 가했었다. 릴라와 엘레나의 삶에서 가족은 어떤 역할을 할까? 어떤 면에서 눈치아가 이스치아에서 한 봉사는 딸의 야망을 무력화시킨 데 대한 참회라고 볼 수 있을까?

 

3. 라일라는 사랑에 빠질 수 있었던 모든 남자들 중에서, 왜 니노를 택했을까? 그녀의 의도가 악의적인가? 아니면 그녀의 선택이 새로운 종류의 삶에 대한 욕구를 반영하는 것일까? 그녀에게 새로운 종류의 삶이 가능할까?

 

4. 어떤 결혼보다도 릴라와 엘레나의 유대감이 강하다는 인상을 받는다. 그왜 그럴까? 왜 그들은 배우자와 친해질 수 없는 방식으로 서로 친해질 수 있을까?

5. 페란테의 작품에서 폭력과 폭력의 위협은 너무나 전재적이어서 폭력은 그 자체로 거의 등장인물이다. 페란테는 어떻게 조직 폭력(마피아와 카모라 등)을 강화하는 문화적 폭력을 보여주며, 그 반대의 경우도 마찬가지인가?

6. 엘레나가 곧 깨닫듯이, 신발가게에서 릴라의 '예술 프로젝트'는 자기 자신을 파괴하는 행위다. 릴라는 또 어떤 방법으로 자기 파괴행위에 관여하는가? 좋은 옷을 입으려는 그녀의 고집도 자신을 지울 수 있는 방법일까? 그녀가 모성애로 후퇴한 것도 마찬가지인가?  릴라는 왜 자신이 지워지길 원하는 걸까?

7. 엘레나가 그랬던 것처럼 그토록 아름다워지지 않고 성장했다면 라일라의 삶은 어떻게 달랐을까? 달라졌을까?

8. 엘레나는 대학이 그녀에게 원하는 사회적 이동성을 줄 것이라는 믿음을 잃었을 때, 어떻게 그 대학의 모든 사람들이 그들의 미래에 대해 그렇게 낙담하지 않는지를 설명한다. 그녀는 [낙담하지 않는 사람들은 거의 모든 남자들]이 청년이었는데, 그들은 뚜렷한 노력 없이 현재와 미래의 공부 노동의 사용을 알고 있었기 때문에 뛰어났다고 말한다. 그들은 그들이 태어난 가족들 때문에 알고 있었다." (403) 엘레나가 자신이 태어난 계급보다 결코 상승할 수 없을 것이라는 것이 옳은가? 왜 그런가 아니면 왜 아닌가?

9. 레나는 사실상 대학 시험에 떨어졌다고 했는데 결국 레나가 장학금을 받을 만큼 높은 점수를 받고 합격했다는 것을 할게 된다.  이것 말고 엘레나는 또 어떤 면에서 믿을 수 없는 화자인가? 독자는 라일라에 대한 그녀의 묘사를 믿을 수 있을까?

10. 만약 엘레나가 아닌 릴라가  나폴리탄 소설들은 어떻게 달랐을까? 릴라는 레누를어 떻게 묘사했을까?

11. 레나는 학교에서 집으로 돌아오면 어머니와 의사소통에 어려움을 겪는다. 그녀는 "언어 자체가 소외의 표시다. 나는 엄마에게는 너무 복잡한 방식으로 내 자신을 표현했고, 그걸  까닫고 나폴리 방언으로 표현하려고 하자, 문장을 단순화시키고 나니, 말이  부자연스러워 졌고  혼란스러워 졌다"고 했다.(영어책p.437). 새로운 이름의 이야기에서 언어의 역할은 무엇인가? 언어는 어떻게 소녀들과 그들이 태어난 지역사회사이의 관계를 복잡하게 만드는가?

12.< 나의 눈부신 친구>에서, 레나와 릴라는 <작은 아씨들>을 사랑한다. 그리고 다시 그 소설은 "새로운 이름의 이야기"에 나온다. 레나와 릴라의 삶은 마치댁 자매의 삶과 어떤 면에서 다르거나 닮았을까? 페란테가 이 비교를 하면서 우리에게 말하려는 것은 무엇인가?

13. 레나와 릴라는 같은 동네에서 같은 학교에 다니는 생활을 시작했지만, 책이 끝날 무렵에 그들의 삶은 갈라졌다. 왜 이렇게 된 것일까? 릴라는 그녀의 뛰어난 지능 때문에 약해진 것일까? 그녀가 받아들여지기에는 너무 전투적인가? 아니면 엘레나가 라일라보다 더 운이 좋은 걸까? 엘레나가 성공할 수 있게 해준 것은 무엇인가?

14. 많은 사람들이 네폴리탄 소설을 여자 우정의 가슴 아픈 묘사라고 언급했는데, 그것은 확실히 그렇다. 그러나 엘레나와 라일라의 경험은 우연히 여자인 듯한 목소리이긴 하지만, 어떤 면에서 여성의 상태를 넘어서 인간의 상태를 말하는 것일까? (출판사에서 발행한 질문)

원문

 

1. Early in The Story of a New Name, we learn that Elena threw Lila’s notebooks into the river, destroying all of Elena’s writing, which allowed her to elevate her own writing. To what extent—if any—has Elena’s success been at the expense of Lila’s?

2. Even before Lila and Stefano separate, Nunzia expresses regret that Lila married so young, when in fact, Nunzia, Fernando, and Rino pushed Lila into her marriage. What role does family play in Lila’s and Elena’s lives? In what way can Nunzia’s servitude at Ischia be seen as penance for crippling her daughter’s ambitions?

3. Out of all of the men Lila could have fallen in love with, why does she choose Nino? Are her intentions malicious? Or does her choice reflect a desire for a new kind of life? Is a new kind of life possible for her?

4. One gets the impression that the bond between Lila and Elena is stronger than any marriage. Why is that? Why can they be close to each other in a way they can’t be close to their spouses?

5. In Ferrante’s work, violence and the threat of violence are so omnipresent that they are almost characters in themselves. How does Ferrante show cultural violence reinforcing organizational violence (e.g. the mafia and camorra), and vice versa?

6. As Elena soon realizes, Lila’s “art project” at the shoe store is an act of self-destruction. In what other ways does Lila engage in self-destruction? Is her insistence on wearing fine clothing also a way of effacing herself? Is the same true of her retreat into motherhood? Why does Lila want to be erased?

7. How might Lila’s life have been different if she had not been beautiful and had grown into her beauty the way that Elena did? Would it have been any different?

8. When Elena loses faith that the university will ever give her the social mobility she desires, she explains how not everyone at the university is so despondent about their futures. She says, [Those who are not despondent] were youths—almost all male . . . who excelled because they knew, without apparent effort, the present and the future use of the labor of studying. They knew because of the families they came from . . .” (403). Is Elena right that she will never really be able to rise about the class in which she was born? Why or why not?

9. We learn from Elena that she practically failed her university exam only to discover that she passed with marks high enough to receive a scholarship. In what other ways is Elena an unreliable narrator? Can the reader trust her portrayal of Lila?

10. How might the Neapolitan novels have been different if Lila had authored them rather than Elena? How would she have described her friend?

11. When Elena returns home from school, she has trouble communicating with her mother. She says, “Language itself, in fact, had become a mark of alienation. I expressed myself in a way that was too complex for her, although I made an effort to speak in dialect, and when I realized that and simplified the sentences, the simplification made them unnatural and therefore confusing” (437). What is the role of language in The Story of a New Name? How does language underline the girls’ complex ties to the community in which they were born?

12. In My Brilliant Friend, Elena and Lila adore Little Women. And again, the novel comes up in The Story of a New Name. In what ways do Elena and Lila’s lives differ from or resemble those of the March sisters? What is Ferrante trying to tell us in making this comparison?

13. Elena and Lila began life in the same neighborhood, going to the same school, but by the end of the book, their lives have diverged. Why is this? Is Lila debilitated by her superior intelligence? Is she too combative to be accepted? Or is Elena merely luckier than Lila? What qualities have allowed Elena to succeed?

14. Many have referred to the Neapolitan Novels as poignant portrayals of female friendship, which surely they are. But in what ways do the experiences of Elena and Lila extend beyond the female condition and speak to the human condition, albeit in a voice that just happens to be female?

(Questions issued by the publisher.)

댓글