본문 바로가기
토론자료실/나폴리4부작

② 토론질문-1권-나의 눈부신 친구

by 책이랑 2020. 8. 18.

■ 질문

 

1. 돈 아킬레의 존재는 전체 소설에 걸쳐있는데요, 그가 대표하는 것, 상징하는 것은 무엇인가요?

2.  소설 전반에 걸쳐 릴라는 "부적절하다“는 평판을 얻고 엘레나는 "좋은 소녀"라고  알려지집니다.  두 사람은 서로 다른 성격은 어떻게 영향을 주고 받는지? 여러분은 두 사람 중에 누구와 비슷한지 어느 한명을 쉽게 선택할수 있는지요?

3. 1950년대 나폴리 변두리의 가정생활은 보수적이고 도전적이며 때로는 심한 폭력이 있었습니다. 저자는 소녀들의 놀이에서 마을의 냉혹한 분위기를 표현합니다. 이 비유가 성공적인 이유는 무엇일까요? 티나와 누에게 중요한 것은 무엇인가요?

4. 엘레나가 그렇게 애를 써서 교육을 받으려고 한 이유는 무엇인가요? 그녀가 교육 받은 것은 현실적인 행동인가요 아니면 자기 자신을 기만한 것인가요?

5.두 소녀가 학교를 빼먹고 바다로 간 에피소드에서 드러난 둘의 성격은 무엇인가요? 여러분은 이 부분에서 의외라고 생각했는지요? 이 사건은 그들의 관계에 어떤 영향을 주게 되었나요?

6. 저자는 어머니-딸의 관계라는 주제를 다루는데요, 여러분은 누가 어머니 - 딸을 관계를 가장 많이 겪고 있다고 누가 느끼십니까? 그 이유는 무엇인가요?

7. 이 책의 화자는 레나이므로  "나의 눈부신 친구"는 릴라에 대한 표현일 것입니다. 하지만 책의 뒷부분에서 릴라는 레나에게 용기를 주면서 "모든, 남자아이와 여자아이를 통털어 니가 최고" 라고 칭찬하는데요,  이건 릴라가 레나에게 항복했다는 뜻일까요? 여러분은 이런 릴라의 말을 듣고 놀라셨는지요?

8. 두 집안 모두 가난하지만 체룰로 집안이 더 심하게 겪는 것 같은데요 그럼에도 불구하고 레나가 신실한 우정을 지키는 이유는 무엇일까요?

9. 레나가 디자인한 구두는 무엇을 상징할까요? 소설의 후반부에 신발을 둘러싸고 어떤일이펼쳐지는지요?

10. 만일 레나의 입장에서 소설을 쓴다면 이것과 다르게 쓰여질까요?

11. 레나가 릴라에게 스테파노를 좋아하는지 묻자 레나는 부모나 그 어떤 사람보다 좋아하지만 너만큼은 아니라고 합니다. 책의 후반부로 갈수록 릴라의 성격은 점점더 따뜻해지는데요 릴라는 무엇 때문에 그렇게 변해갈까요

12.엘레나는 라일라가 자신의 모든 흔적을 제거하지 못하게하고, 그렇게함으로써 '승리'를 확신 할 수있는 방법으로 '우리 이야기의 모든 세부 사항'을 쓰기 시작합니다. 이런 행동은 궁극적으로 공격적인 행동인가요?

13. 엘레나와 릴라의 우정은 경쟁이 특징입니다. 분명히 권력 관계에는 변화와 미묘함이 있지만 우정 전체에 지배적 인 파트너가 있나요? 그들 중 하나가 더 강한 사람입니까? 우정은 그들 중 누구에게 유익합니까?

14. Lila가 엘레나를 '내 뛰어난 친구'라고 묘사하는 순간에 대해 토론합니다. 이걸 놀래켜 봤니? 그들의 관계에 대한 이해가 바뀌 었습니까? 릴라는 엘레나에게 교육을 계속하도록 격려하면서 그 말을 말합니다. 왜 릴라가 그걸 중요하게 생각할까요?

15. 엘레나는 무자비하고 냉정하며 결단적이고 끔찍하고 비인간적이며 위험한 친구 라일라를 묘사 할 때 종종 비합리적인 단어를 사용한다. 화자인 레나는  독자가 릴라를 싫어하기를 바라나요? 저자가 있습니까?

16. 두 소녀들의 우정에 합리적인 근거가 있습니까?

17. 릴라는 종종 단호한 것으로 묘사됩니다. 릴라는 무엇을하기로 결정 했습니까? 그것이 어떻게 그리고  왜 바뀌나요? 그녀의 결정은 어디서 얻을 수 있습니까? 결혼식 당일에 그녀가 느낀 그녀의 불확실성은 무엇입니까? '나에게 무슨 일이 일어나고 있는 걸까?' 라는 릴라의 독백.

18. 레나와 릴라는 실제로 자신의 삶을 결정하는데 얼마나 많은 힘을 가지고 있습니까? 아니면 다른 무엇이 그들의 운명을 결정합니까? 삶의 변화의 정확한 원인을 찾는 것이 가능한가요? 왜 릴라는 그녀가 최선을 다했다고 상상했던 이웃의 세계에 묶여 있으면서도, 레나가  탈출해야한다는 것을 깨달을 수있는 이유는 무엇입니까?

19. 이것은 대체반적으로 사실적인 소설입니다. 레나 (Elena)가 프롤로그 (prorollue)에서 설명한 릴라 (Lila)의 실종을 독자는 어떻게 이해해야 할까요?

20. 그녀와 주변의 모든 사람들과 모든 것들에 영원히 존재하지만, 감수성이없는 절대적으로 물질적 인 것이 인간과 사물의 윤곽을 무너 뜨리고 자신을 드러내는 인상이라는 경계를 녹이는 라일라의 경험에 대해 당신은 무엇을합니까? ? 어떻게 그리고 왜 그 경험은 그녀를 변화 시키나요?

21. Ferrante는 왜 소설을 '어린 시절'과 '청소년기'로 나누었습니까? 그들이 묘사하고있는 삶의 다른 시간 들과는 별도로, 그 장들 사이의 정의 차이점은 무엇입니까? 그들은 그들이 기반으로하는 삶의 단계를 비추고 있습니까?

22.이 소설은 어린 시절을 결코 순결의 시간으로 이상화 시키지는 않았지만 사실상 그 반대를, 엘레나와 릴라는 결백합니다. 그들은 자신의 태어나기 전의 역사- 전에 무엇이 왔는지에 대해 무엇을 배웠으며, 그것들 각각에 어떻게 영향을 주나요?

23 분명히 엘레나와 릴라의 우정은 소설의 중심에 있지만 Ferrante는 다른 많은 관계를 뚜렷하게 묘사합니다. 엘레나와 그녀의 어머니 사이 또는 라일라와 그녀의 오빠 사이의 이야기와 같은 것들에 대해 토론하십시오.

24. 저자 페란테는 내레이터로서 엘레나의 신뢰성에 대해 의문을 제기하나요? 그렇다면 그 방법은 무엇인가요?

25. 저자는 왜 내레이터의 이름으로 자신의 이름을 사용합니까? 또는 Elena Ferrante가 참으로 필명인 경우, 저자는 왜 화자에게 자신의 필명과 동일한 이름을 부여할까요?

26. 나폴리는 이야기의 배경 이상입니다.  소녀의 이웃은 소설에서 어떤 기능을 하나요?

27. 나폴리는 1950 년대의 진전으로 변합니다. 레나와 릴라가 어린 시절과 사춘기를 통해 경험 한 변화는 나폴리에서 일어난 일들을 반영합니까?

28. 올리비에로 선생님이 엘레나에 대한 설명을 할 때 교사는 분명히 릴라를 평범한 사람으로 남기를 원하고 엘레나에게 그녀의 역 위, 그리고 라일라보다 자신을 키우려고 권유하는 사람으로 릴라를 분명히 저주하고 있습니다. . Maestra Oliviero는 분명히 교육을 자신을 키울 수있는 열쇠라고 생각합니다. 소설이그  입장을 지지하나요? 프롤로그에서 레나는 나폴리를 떠나지 않았으며 엘레나는 다른 곳에서 살면서 편안함을 느꼈다는 것을 알게되었습니다. 릴라가 평민이되고 싶습니까?

29. 릴라는 엘레나에게 엘레나의 글을 다시 읽지 않을 것이라고 말한다. 라일라는 그녀가 공개적으로 인정하는 것보다 더 많은 길을 후회합니까?

30. 자신이 실수하고 있을 가능성이 있다는 것을 알고 있는데도 릴라가 스테파노와 결혼하는 이유는 무엇입니까?   어린 시절의 사건인가요? 핀으로 혀를 찔러 다닐 위험이 있습니다. 릴라a가 새해 전야 파티를 '이전에서 벗어나고 싶다'는 소원으로 해석하는 것이 중요합니까? 특히 자신의 진정한 동기 부여가 덜 가치 있다는 것이 명백 할 때? 그가 '정말로 다르다'는 질문에 대한 대답은 무엇인가? 의도는 거기에 있지만 어떻게 끝날지 모른다.

31. 스테파노는 릴라에게 솔라로 형제들이 결혼식에 참석하지 않겠다고 맹세했습니다. 그래나 그들이 군중 사이에서  통해 비틀 거리는 것을 보는 릴라는 얼굴을 붉 힙니다. 그녀는 마르첼로가 손수 구두를 신는 것을 보면서 창백해지는데요  그녀는 다음에 어떤 행동을 할까요?


Discussion Questions for My Brilliant Friend by Elena Ferrante

2015년 11월 7일 오전 7:34

Discussion Questions for My Brilliant Friend by Elena Ferrante

 

 

 

1. Why is Don Achille such an important character? His presence looms over the whole novel; what does he represent?

 

 

 

2. Throughout the novel, Lila earns her reputation as “the misfit,” while Elena comes to be known as “the good girl.” How do the two live vicariously through one another, and what is it about their differing personalities that makes their relationship credible? Which girl, if any, do you most easily identify with?

 

 

 

3. Domestic life in the outskirts of Naples in the 1950s is depicted as conservative, challenging, and at times, even severely violent. Ferrante uses the girls’ early “child play” to emulate the callous undertones of the town. Why is this analogy so successful? What is so important about Tina and Nu?

 

 

 

4. Why is Elena so invested in her education? Is it a means to an end, or an end unto itself? If a means to an end, what end? And if a means, is she being realistic or is she fooling herself?

 

 

 

5. What is revealed of the girls’ characters on the day they decide to skip school? Do these discoveries surprise you? How does this effect their relationship (or our sense of their relationship)?

 

 

 

6. Ferrante returns, once more, to the theme of “mother-daughter relationship” in My Brilliant Friend. What are the abiding characteristics of this relationship? Who do you feel suffers the most—mother or daughter? Why?

 

 

 

7. It can be assumed that Elena’s voice is behind the title of the novel, referring to Lila as “her brilliant friend.” However, toward the end of the girls’ story, it is Lila who praises Elena, and encourages her to be “the best of all, boys and girls” (pg. 312). Is this dialogue between the two girls symbolic of Lila’s surrender? Are you surprised by Lila’s words?

 

 

 

8. Lila’s rustic personality and crude comments sometimes come off as hurtful and malicious. Furthermore, although both families struggle with poverty, it is the Cerullos who appear to be the underprivileged of the two. Why, nonetheless, does Elena remain a highly devout friend? What does this say about Elena?

 

 

 

9. What do the shoes that Lila designs and makes represent symbolically? What undertones do the shoes help to evidence in the latter half of the novel?

 

 

 

10. How would the book be different if told from the point of view of Lila or another character? Is Elena's point of view the most appropriate? Why or why not? Explain.

 

 

 

11. Page 282: “Do you love Stefano?” She said seriously, “Very much.” “More than your parents, more than Rino?” “More than everyone, but not more than you.” Lila’s personality seems to have grown warmer by the end of the novel. What can we attribute this change to?

 

 

 

12. Elena starts writing ‘all the details of our story’ as a way of making sure that Lila can’t eliminate all traces of herself, and in doing so, of ‘winning’. Is the narrative ultimately an aggressive act?

 

 

 

13. Elena and Lila’s friendship is characterised by rivalry. Obviously there are changes and subtleties in the power relationship, but is there a dominant partner in the friendship overall? Is one of them a stronger person? Is the friendship beneficial to either of them?

 

 

 

14. Discuss the moment when Lila describes Elena as ‘my brilliant friend’. Did this catch you by surprise? Did it change your understanding of their relationship? Lila says those words while encouraging Elena to continue with her education. Why is Lila so invested in this?

 

 

 

15. Elena often uses uncomplimentary words to describe her friend Lila: ruthless, cold, determined, terrible, inhuman, dangerous. Does the narrator want us to dislike Lila? Does the author?

 

 

 

16. Is there any rational basis to the girls’ friendship?

 

 

 

17. Lila is often described as determined. What is Lila determined to do? How and why does this change as the novel progresses? Where does her determination get her? What of her uncertainty on the day of the wedding: ‘What’s going to happen to me?’

 

 

 

18. How much power do Elena and Lila actually have in determining their own lives? What else determines their fate? Is it possible to find the exact causes of changes in their lives? Why is it that Lila ‘is chained in a glaring way to that world [of the neighbourhood], from which she imagined that she had taken the best,’ and that Elena is able to realise that she must escape?

 

 

 

19. This is a generally realistic novel. How, then, is the reader to understand Lila’s disappearance as Elena describes it in the prologue?

 

 

 

20. What do you make of Lila’s experience of dissolving boundaries, the ‘impression that something absolutely material, which had been present around her and around everyone and everything forever, but imperceptible, was breaking down the outlines of persons and things and revealing itself’? How and why does the experience change her?

 

 

 

21. Why has Ferrante divided the novel into ‘Childhood’ and ‘Adolescence’? Apart from the different times of life that they are describing, what are the defining differences between those chapters? Do they mirror the life stages on which they are based?

 

 

 

22. While the novel never idealises childhood as a time of innocence, and in fact does the opposite, in one way Elena and Lila have been innocent: of what came ‘before’. What do they learn about what came before, and how does it affect each of them?

 

 

 

23. Obviously the friendship between Elena and Lila is at the centre of the novel, but Ferrante acutely depicts many other relationships. Discuss some of these, such as that between Elena and her mother, or between Lila and her brother.

 

 

 

24. Does Ferrante make us question Elena’s reliability as a narrator? If so, how?

 

 

 

25. Why would the author use her own name as the narrator’s first name? Or if Elena Ferrante is indeed a pen name, why would the author give the narrator the same first name as his/her pen name?

 

 

 

26. Naples is more than a background to the story. How does the girls’ neighbourhood function in the novel?

 

 

 

27. Naples changes as the 1950s progress. Do the changes that Elena and Lila experience through childhood and adolescence mirror those happening in or to Naples?

 

 

 

28. When Maestra Oliviero discusses the plebs with Elena, the teacher is clearly damning Lila as someone who wishes to remain a plebian, and exhorting Elena to try to raise herself above her station – and above Lila. Maestra Oliviero obviously sees education as the key to raising oneself. Does the novel endorse this position? In the prologue we have learnt that Lila has never left Naples, while Elena is living somewhere else and is comfortably off. Did Lila wish to remain a plebeian?

 

 

 

29. Lila tells Elena she will not read Elena’s writing again because it hurts her. Does Lila regret the path she is on more than she publicly acknowledges?

 

 

 

30. Why does Lila marry Stefano, especially given that she knows that it’s possible she is making a mistake? Is the incident in their childhood when he threatened to prick her tongue with a pin a sign of what is to come or an empty, childish threat? Is it significant that Lila interprets his intentions in having the New Year’s Eve party as a wish to ‘get out of the before’? Especially when it is apparent that his real motivation may have been less worthy? What of his answer to the question of whether he is ‘really different’ – that ‘the intention is there, but I don’t know how it will end up.’

 

 

 

31. Stefano has sworn to Lila that the Solaro brothers won’t attend their wedding. Lila blushes as she sees them swagger through the crowd; goes pale as she sees that Marcello wears the handcrafted shoes. What will she do next?

 

 

 

출처: https://booksreview.tistory.com/1027 [책이랑]

댓글